BLOC ACTIVITEITEN

Bloc is een Europese aankoopgroepering, een coöperatieve vennootschap eigendom van 6 van haar leden.

Bloc heeft meer dan 70 jaar ervaring in de import van producten en het beheer van producten onder eigen merk. Het huidige gamma is geschikt voor retail en foodservice distributeurs. Meer dan 1000 referenties zijn ter beschikking in verschillende formaten, verpakkingen en kwaliteiten. De meeste producten hebben 3 talen op de verpakking (Nederlands, Frans, Engels).

ONZE MISSIE

BLOC groepering voor samenaankoop is een coöperatieve, die private label producten aankoopt voor zijn leden, die actief zijn in de distributiesector. Bloc zorgt ook voor oplossingen voor de logistieke noden van deze leden.

WERKING

Bloc heeft 3 vormen van samenwerking met distributiebedrijven, die private label producten zoeken :

  • Volledig lidmaatschap / aandeelhouder : met een jaarlijkse vaste bijdrage en een kleine variabele bijdrage op het gecontracteerde volume
  • Aangesloten lid : met een kleine jaarlijkse vaste bijdrage en een hogere variabele bijdrage op het gecontracteerde volume. Deze formule is ideaal om op te starten of voor de iets kleinere bedrijven
  • Rechtstreekse verkoop aan derden : enkel voor export naar niet EU landen. Geen lidmaatschap vereist

IT SYSTEEM

Bloc gebruikt het IT systeem Quasydoc, wat werkt met Cloud technologie. In Quasydoc zitten alle productspecificaties, prijsinformatie, bestellingen en facturatie. Leden hebben op eenvoudige wijze toegang van op eender welke locatie met eender welk type toestel. Product specificaties worden tevens gesynct met GS1 applicaties als Trustbox en GDSN.

LOGISTIEK

Bloc gebruikt een magazijn in de buurt van Antwerpen om ingevoerde goederen te behandelen of ook om gezamenlijke orders te kunnen verwerken indien de minimum drop per lid te groot is voor rechtstreekse bestellingen. Efficiëntie staat voorop en Bloc zoekt logistieke oplossingen op maat voor elk lid.

HISTORIEK

In 1946 vroeg de Belgische Regering een groep dynamische zakenmensen, onder de leiding van M. Kronacker, om essentiële goederen te kopen, voornamelijk in de VS, waar België over belangrijke financiële reserves beschikte.

Bij de aankomst, werden de goederen verdeeld onder de Belgische groothandels, op basis van het aantal klanten dat geregistreerd was in de winkels die zij bevoorraden op het einde van de oorlog.

Teneinde de distributie te coördineren, besloot het ministerie van Economische Zaken, de verschillende aankoopgroeperingen samen te smelten tot één enkel groep, genaamd : verenigde groeperingen van België.

Enkele maanden later kwam aan deze vorm van distributie een einde en elke groothandel met een invoer licentie kon dan kopen in de landen van oorsprong. De talrijke aankoopgroeperingen, vaak regionaal samengesteld, hadden onvoldoende potentieel om deze invoer ook te realiseren.

De meest dynamische verenigden zich in een nationale aankoopgroepering. We schrijven 1947 en BLOC werd geboren.